Palvelulinjaston uudistus parantaa hypermarketin energiatehokkuutta ja toimivuutta merkittävästi

21.12.2020

Ruoka-alan laiteratkaisuja myymälöihin ja ravintoloihin toimittava Dayton Oy toteutti K-Citymarket Vantaa Koivukylän palvelulinjaston, kahvion ja konsulenttipisteen uudistuksen yhteistyössä Puume Oy:n ja designtoimisto Red Compassin kanssa. Uudistuksen myötä palvelulinjaston vuotuinen lämpöenergian kulutus putoaa merkittävästi aiemmasta.

K-Citymarket Vantaa Koivukylä uudisti marraskuussa yli 20 metriä pitkän palvelulinjastonsa sekä kahvion ja konsulenttipisteen. Dayton Oy toimitti projektiin asiakkaan toiveiden mukaisen ja mittojen mukaan toteutetun palvelutiskikokonaisuuden. Kalusteet ja kylmälaitteiden pinnat toimitti Puume Oy. Tilan suunnitteli Puume Groupiin kuuluva designtoimisto Red Compass.

Kauppias Janne Rinne kuvaa lopputulosta moderniksi, energiatehokkaaksi ja toimivaksi ympäristöksi niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin.

– Uusi palvelulinjastokokonaisuus on valtavan hieno. Joka päivä kymmenen asiakasta kehuu palvelutiskiämme paikkakunnan hienoimmaksi, ja sitä se onkin. Saimme lisää tilaa ja käytettävyyttä sekä uudet, nykyaikaiset työvälineet. Myös energiansäästö on vuositasolla valtava. Ympäristönäkökulma on kaupan arjessa kaikessa mukana, Rinne kertoo.

Dayton Oy:n kaupallinen johtaja Antti Niininen kertoo, että uudistuksen myötä palvelulinjaston vuotuinen lämpöenergian kulutus putoaa todella merkittävästi aiemmasta. Modulaariset tiskit käyttävät asiakkaan valinnan mukaisia ympäristöystävällisiä kylmäaineita.

– Teknologian avulla tuotteiden esillepano tapahtuu optimiolosuhteissa, mikä mahdollistaa pidemmän myyntiajan, houkuttelevan esillepanon ja minimoidun kuivumishävikin. Näin tuotteiden luonnollinen ilme säilyy paremmin myyntiä edistäen. Samalla koko myymälän vaa’at uusittiin uuden sukupolven PC-pohjaisiksi, kosketusnäytöllisiksi vaa’oiksi, mikä mahdollistaa digitalisaation hyödyntämisen myymälän haluamalla tavalla, Niininen toteaa.

Uudistusta siivitti EU:n ”F-asetus”, jonka myötä ympäristölle haitallisten kylmäaineiden käyttöä rajoitetaan tuntuvasti vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on poistaa vahingollisimmat kylmäaineet markkinoilta kokonaan.

Red Compassin Art Director Minna Virtasen mukaan uudistuksella tavoiteltiin modernia ja raikasta ilmettä, joka viestii laatua ja tuoreutta. Kalusteissa käytettiin ympäristöystävällisiä materiaaleja, kuten aitoa puuta. Myös muut materiaalit valittiin siten, että ne kestävät aikaa ja kovaakin kulutusta.

Koko projekti toteutettiin vain neljässä päivässä purkutöistä valmiiksi asennetun ja loppusiivotun tilan luovutukseen.

– Me Daytonilla olemme myymälä- ja ravintolalaiteuudistusten konkareita. Asennushenkilöstömme toimi tälläkin kertaa hienosti aikataulupaineen alla. Kiitosta sai myös yhteistyö Puumen kanssa. Ja mikä tärkeintä asiakkaamme, K-Citymarket Koivukylän kauppias Janne Rinne kiitteli projektin läpivientiä, kertoo Antti Niininen.

Aikataulumme oli tosi tiukka, ja projektin sujumisen ja aikataulussa pysymisen merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa näin isossa uudistuksessa. Daytonin ja Puumen henkilöt ovat ammattilaisia, ja meidän on toimittava vain ja ainoastaan ammattilaisten kanssa, jotta oma liiketoimintamme ei kärsi ja voimme pitää kaupan auki ja toiminnassa myös remontin ajan, toteaa kauppias Janne Rinne.